Abans
de tocar el timbre, l’Ireneu comprova una
altra vegada l’adreça al mòbil. No es vol equivocar. Ja ha arribat gairebé al
cap d’avall de la llista i té moltes ganes d’enllestir.
—El
Re, Re, Rei del Sushi.
—Doncs,
au, puja. Que és tard i tinc gana.
Una
esgarrifança li ressegueix l’esquena quan sent aquella veu a l’intèrfon. Tot i
estar previngut, no pot evitar que el cap li reculi vint-i-cinc anys. Fins a
l’època de l’institut. Respira fondo un parell de cops per foragitar els
records i, d’una llambregada s’assegura que ho du tot a dins la bossa.
Mentre
puja per l’ascensor, l’Ireneu decideix que li donarà una oportunitat. Que li
mirarà als ulls, i depenent de la reacció que tingui, la balança tombarà cap a una
banda o cap a una altra. Contempla la imatge que li torna el mirall i veu aquell
adolescent amb el rostre colonitzat per una acne salvatge i la boca curulla de
ferralla per adreçar les dents, que va perdre la mirada pura i brillant al maleït
pati del Joan Fuster. El cor se li desboca a dins el pit. I s’adona que està aguantat
la respiració.
—Sou
més lents que un enterrament de tercera, eh? —li etziba el client tan bon punt el
repartidor posa el peu al replà —et volia donar propina, però, a la merda.
—T,
t, tant fill de puta com sempre, tu, Ramos —respon l’Ireneu fitant-lo
directament als ulls.
—Escolta,
mitja merda...
D’una
revolada el repartidor encasta al client contra la paret i li enfonsa una
navalla al fetge. En Ramos, mentre rellisca cap a terra, es mira el seu atacant
amb perplexitat. Llavors l’Ireneu es planta a un pam de la cara de la víctima i
s’abaixa la mascareta
—Mallol!
—balbuceja en Ramos.
L’Ireneu
li fa un tall al coll d’orella a orella mentre assenteix amb el cap, dibuixa
una rialla malèfica amb els llavis i arqueja les celles. La sang surt disparada
i esquitxa tot el replà, la cara i la roba del repartidor.
—A,
a, a tots els porcs els, els, els hi arriba Sant Martí. Ca, ca, cabronàs! More't!
I
es mort de seguida. En silenci. L’Ireneu admira la seva obra un instant.
Llavors para l’orella per si sent algun moviment a l’escala. Res. Tot baixant,
desconnecta el mòbil del Rei del Sushi, es treu la mascareta, el paravent i la
gorra de rider, i ho posa tot a dins la bossa. Surt de l’edifici amb la
caputxa de la dessuadora posada i va directe a una font a rentar-se la cara i
les mans. Tot seguit, baixa fins al riu, omple la motxilla de pedres i la
llença, amb la bici, a l’aigua negra del Segre.
Al
cap de tres dies l’Ireneu Mallol baixa del tren a l'Hospitalet de l'Infant. Mira el cel gris
d’abril. Bufa un llevant emprenyador i humit que l’obliga a cordar-se la
caçadora fins a dalt. Seguint les indicacions del Google Maps travessa carrers
i places fins a arribar a la Trattoria di Mario de Miami Platja. Pel camí només ha trobat algunes
dones passejant gossos petaners i un grapat de runners. Estampes del
confinament. S’atura a davant de la porta de l’establiment i arrenca un rètol
que diu “Es busca repartidor amb carnet de moto”.
El
local és buit a aquella hora. Put a cervesa esbravada i menjar ranci. Un home
gras, calb i mal afaitat, que fuma un puret mentre fa números, està assegut en
una taula arraconada. Aixeca el cap quan entra l’Ireneu.
—Que
vols, tu ara? —rondina.
—Ve,
ve, venia per l’a, l’a, l’anunci de feina.
—Són
dotze euros l’hora, més propines. Obrim cada dia per dinars i sopars. No
t’asseguro. I si caus o fas malbé la moto, la reparació la pagués tu. Entesos?
Si et va bé, comences ara. Si no, carda el camp, que tinc feina.
—En,
en, entesos —diu l’Ireneu mentre es planta a davant de la taula on seu l’home.
—Com
et dius?
—I,
I, Ireneu Mallol.
—Jo
soc en Mario. Apa, tira cap al garatge a engegar la moto. El casc és a dins la
maleta.
—Ja,
ja, ja sé qui ets. Ma, Ma, Mario Villegas. Un bo, bo, bord, com una ca, ca,
casa de pagès.
El
cuiner se’l mira amb uns ulls com salers. No el reconeix. Cony de mascareta. De
sobte, l’Ireneu treu la navalla i clava la mà dreta d’en Mario a la taula
d’aglomerat barato. Aquest fa un crit tan llarg i exagerat, que l’Ireneu té la
sensació d’estar veient altre cop una pel·lícula d’en Tarzan de les d’en Johnny
Weissmuller. En Mario es recaragola com un pop acabat de pescar i es posa a
plorar.
—Ho,
Ho, Hòstia, Mario. No, no, no siguis tita fluixa.
—Si
us plau, si us plau! Ai! Ai!
—Co,
co, com m’agrada sentir-te di, di, dir aquestes paraules. Bavós covard.
—Per
què m’ho fas, això? Qui ets?
—J,
j, ja no recordes co, co, com et diverties a costa meva a l’, l’, l’institut, malparit?
—Tranquil,
Mallol. Si us plau! No em facis més mal. Si us plau!
—E,
e, em vàreu martiritzar, fi, fi, fins que vaig ca, ca, canviar de centre. Ho,
ho, a hores d’ara encara en pa, pa, pateixo les conse, conse, conseqüències, de,
de, desferra humana!
—Era
en Ramos! Ell és el culpable. Ens tenia a tots acoquinats. T’ho juro. Era ell
el que remenava les cireres. I si no obeíem, anava per nosaltres. Soc una
víctima com tu, Mallol!
—A,
a, ara sí que m’has fet riure! U, u, una víctima, dius? Em va, va, vàreu
traumatitzar de, de, de tal manera, que la, la, la solitud era el me, me, meu
únic consol: una, una, una solitud profunda, fo, fo, fosca, morta.
—Em
sap molt de greu, nano! Perdona’m. De debò. Si vols, a la caixa hi ha dos mil
euros. Agafa’ls. Són per tu. I també et regalo el meu cotxe. És un León que
encara no té dos anys. No tinc res més. El restaurant és de lloguer. Per
favor...
—Qu,
qu, quanta generositat venint d’un cu, cu, cuc de terra com tu. Ets, ets, ets
l’últim de la llista, sap? I, i, i ho pagaràs com els, els, els altres.
D’una
gambada, l’Ireneu es posa al darrere en Mario, li embolica un sogall al voltant
del coll i estira tan fort com pot. La cara del cuiner, congestionada, primer
es posa vermella i després morada. En Mario gruny, tira coces i prova de
desfer-se de la presa de l’Ireneu amb l’única mà que té lliure. Però és inútil.
Acaba sucumbint i afluixant els esfínters. Aleshores, l’Ireneu embolica el
cadàver amb un hule llardós de quadres blancs i vermells i el carrega al
maleter del cotxe. Abans de marxar, aprofita per buidar la caixa. De fet, els
hi acabaven de regalar, aquells calés.
Surt
de Miami Platja en direcció nord. Anirà cap a Barcelona, o a Girona o a Figueres.
Ara mateix, li sua la polla. Condueix d’esma. Mentrestant, es deixa seduir pel
lirisme de la música que escolta. Lacia Ch’io pianga. Rinaldo. George Frederic Händel.
Aleshores, l’envaeix una agradable sensació de pau infinita. Per fi ha acabat
la feina. Ara ja podrà començar a viure de debò. Sense arrossegar pesades motxilles
del passat. I sap del cert que ja no quequejarà mai més.
Foto de Connor
Houtman en Unsplash
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada